niedziela, 7 lipca 2019

6 istotnych kroków w profilaktyce nadciśnienia tętniczego

Życie w ciągłym biegu, stres, niewłaściwa dieta, brak snu, używki to czynniki podnoszące ryzyko pojawienia się nadciśnienia. Schorzenie to często rozwija się latami, nie dając wyraźnych objawów. Dolegliwości towarzyszące nadciśnieniu takie jak ból głowy, kołatanie serca, potliwość, uderzenia gorąca czy szybkie męczenie się często bagatelizujemy i nie przypisujemy ich chorobie. W jej zaawansowanym stadium mogą pojawić się zaburzenia pracy nerek, kłopoty ze wzrokiem, obrzęki kończyn, obniżenie sprawności intelektualnej i fizycznej. Nieleczone nadciśnienie prowadzi do chorób serca i naczyń krwionośnych (miażdżyca, zawał serca, udar). Dziś przedstawię Wam 6 kroków, jakie możemy zrobić, by ustrzec się tej choroby. Zapraszam do lektury. 

Ciśnieniomierz zegarowy
















Ciśnienie tętnicze to siła, z jaką krew napiera na ściany tętnic. W ocenie stanu zdrowia pod uwagę bierze się 2 wartości ciśnienia tętniczego podane w milimetrach słupa rtęci (mmHg): skurczowe (wyższy parametr) określa ciśnienie tętnicze podczas skurczu serca, gdy krew wypychana jest z niego do aorty i rozkurczowe (niższy parametr) podczas spoczynku serca.
O nadciśnieniu tętniczym mówimy wtedy, gdy w kilku powtórzonych pomiarach ciśnienie przekracza wartość 140/90 mmHg.

Co można zrobić by zminimalizować ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego? Oto 6 istotnych kroków.

Krok 1. Odpowiednia dieta. 

Menu powinno obfitować w warzywa, owoce, chude mięso oraz produkty pełnoziarniste. Ograniczyć należy spożywanie soli i cukru. Trzeba wiedzieć, że sól kryje się w wielu artykułach spożywczych takich jak wędliny, sosy, zupki itp. dlatego uważnie czytajmy ich skład. Unikajmy fast foodów i tzw. gotowców. Wszyscy wiemy, że tłuste, przetworzone, pełne konserwantów, owinięte w plastik i zamrożone jedzenie nie jest zdrowe. Starajmy się kupować półprodukty o dobrym składzie i samemu przygotowywać posiłki. Pamiętajmy, by jadać je regularne (4-5 dziennie) i żeby nie były zbyt obfite.
Korzystne działanie na ciśnienie krwi mają: buraki, czosnek, zielone warzywa liściaste, kakao, owoce jagodowe, imbir, granaty, banany, hibiskus, siemię lniane, jogurt naturalny.

Odpowiednia dieta.

Krok 2.  Zwiększenie aktywności fizycznej.

Wielu ludzi wiedzie siedzący tryb życia. W pracy siedzimy za biurkiem, potem wsiadamy do samochodu i wracamy do domu, gdzie zasiadamy przed telewizorem lub komputerem. Postęp technologiczny nas rozleniwia. Mamy maszyny, które wykonują za nas codzienne czynności. Przez internet możemy zrobić zakupy, więc nie musimy fatygować się do sklepu. Zmęczeni nie widzimy, jak wielką krzywdę sobie wyrządzamy. Trzeba się ruszać. Nie musimy od razu biec na siłownię. Możemy zacząć od małych zmian, np.: zamiast jechać windą, idźmy schodami. Jeśli dojeżdżamy do pracy autobusem, wysiądźmy jeden przystanek wcześniej i dalszą trasę pokonajmy pieszo.
Pamiętajmy, że każdy rodzaj aktywności fizycznej pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. 

Zwiększenie aktywności fizycznej.

Krok 3. Unikanie używek.

Nawet dziecko wie, że papierosy i alkohol niszczą organizm i przyczyniają się do wielu chorób. Nigdy nie paliłam i nie będę paliła papierosów. Dym tytoniowy powoduje u mnie mdłości. Za niepaleniem przemawia też wysoka cena papierosów. Średnio 15 zł za paczkę. Uważam, że za te pieniądze, lepiej kupić dobrą gorzką czekoladę lub siatkę owoców i dać coś dobrego organizmowi. Alkohol to mniejsze zło. Przykładem może być czerwone wino, które zawiera antyoksydanty zwalczające wolne rodniki. Można go spożywać, ale z umiarem. 

Krok 4. Znajdź odpowiednią metodę radzenia sobie ze stresem.

Stres jest częścią naszego życia, nie wyeliminujemy go całkowicie. Jednak, gdy jest go za dużo, może zwiększyć ryzyko wystąpienia chorób serca. Nie unikniemy stresu, ale możemy znaleźć sposób, aby się zrelaksować. Starajmy się każdego dnia robić rzeczy, które lubimy. Może to być czytanie książek, joga, ogrodnictwo, robienie na drutach albo spacerowanie. Coś, co sprawi nam przyjemność i pozwoli, choć na chwilę oderwać się od codziennych trosk. 

Znajdź odpowiednią metodę radzenia sobie ze stresem.

Krok 5. Profilaktyczny pomiar ciśnienia krwi. 

Regularny pomiar ciśnienia bez problemu możemy wykonać w domu. Wystarczy tylko zaopatrzyć się w ciśnieniomierz. Możemy wybrać urządzenie manualne, tzw. ciśnieniomierz zegarowy lub wygodniejszy i łatwiejszy w obsłudze ciśnieniomierz nadgarstkowy
Ciśnienie najlepiej jest mierzyć o stałych godzinach, przed posiłkiem. Pomiary warto zanotować. Podczas pomiaru istotne jest właściwe położenie ręki. Należy pamiętać, by łokieć był podparty, a ramię znajdowało się na wysokości serca. Rękę należy rozluźnić. Nieprawidłowe ułożenie ramienia może zafałszować pomiar (powyżej poziomu serca może zaniżać wartości ciśnienia, a poniżej zawyżyć wartość).
Profilaktyczna kontrola ciśnienia tętniczego pomoże nam wcześnie wykryć nieprawidłowe wartości, dzięki temu będziemy mogli szybko zareagować, zgłaszając się do lekarza po odpowiedni program leczenia. 
O regularnym pomiarze ciśnienia krwi powinny pamiętać szczególnie te osoby, które w rodzinie miały przypadki nadciśnienia tętniczego, cukrzycy lub choroby nerek. 

ciśnieniomierz nadgarstkowy

Krok 6. Regularne badania. 

Oprócz pomiarów ciśnienia powinniśmy też wykonać badania krwi. Morfologia to podstawa. Oprócz niej należy kontrolować poziom cholesterolu i cukru. Analiza moczu także jest ważna. 
Takie badania można wykonać w każdym laboratorium za niewielką opłatą lub bezpłatne, jeśli mamy skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu. 

Regularne badania

Nadciśnienie tętnicze może być wynikiem poważnej choroby np.: guza, choroby endokrynologicznej, choroby nerek, genetycznej czy efektem ubocznym przyjmowania pewnych leków. Może też być konsekwencją działania czynników środowiskowych. Nieprawidłowe odżywianie, brak ruchu czy używki podwyższają ryzyko pojawienia się nadciśnienia oraz innych chorób. 
Profilaktyka nadciśnienia tętniczego opiera się przede wszystkim na wprowadzeniu zmian w dotychczasowym trybie życia. Zawsze lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Należy więc działać. Zaczynając od tych podstawowych sześciu kroków, świadomie minimalizować ryzyko pojawienia się nadciśnienia w przyszłości. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentując, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są wykorzystywane między innymi do analizy statystyk poprzez Google Analytics.
Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies